Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Mi van a tarsolyunkban?

Természetbeni programok, erdei iskolák, néphagyományőrző kézműves programok, népi játszóházak, gyermek és felnőtt táborok, családi-és ünnepi rendezvények szervezése,  környezetünk az erdő témájú pedagógus továbbképzések, gyermek és felnőtt csapatépítő tréningek lebonyolítása - valamennyit szívesen vállaljuk és szervezzük. Szabadtéri játékgyűjteményünkkel és kézműves programjainkkal szívesen veszünk részt  különböző szervezetek rendezvényein: falunapokon, gyermeknapon, egyéb programokon.

uj.jpg      img_8618.jpg    

 

Néphagyományőrző kézműves programok

sutes.jpgA néphagyományőrző kézműves programok középpontjában mindig valamilyen régi munkafolyamat, tevékenység (termény betakarítás, szüret, szövés), vagy ünnep (karácsony, húsvét), illetve ehhez szorosan kapcsolható kézműves tevékenység áll.

A foglalkozások felépítése a résztvevők számától, az időtartamtól illetve a résztvevők korától függően változik. Egy 3 - 3 és fél órás program tartalma általában az alábbihoz hasonló:

  • Tízórai készítés (az évkörhöz kapcsolódóan: perec, kalács, farsangi fánk, vagy pogácsa) – igény szerint
  • Beszélgetés a jeles napról, az adott időszakról a régi emberek életében - sokszor archív fotók segítségével
  • Néphagyományok felelevenítése (népszokások, népi játékok)
  • Kapcsolódó mese, hiedelmek, szólások, közmondások
  • Kézműves tevékenység (választott témakörtől függően 1-2 hazavihető munkadarab készül)

Ötletadó a korábbi évek néphagyományőrző délelőttjeiből:

Őszi ünnepkör:

  • Kukoricázzunk!
    (őszi, téli munkák, jeles napok ősszel, kukoricafosztás és morzsolás, játék a kukorica valamennyi „alkatrészével”, csuhébáb készítés)
  • Szüretelő
    (őszi munka, betakarítás, csőszök és pásztorok, must- és gyümölcssaláta készítés, játék őszi terményekkel, kézművesség az ősz kincseiből)
  • Szövés – fonás
    (őszi-téli munkák a régiek életében, tájegységek, viseletek, hogyan készült a fonal, a szövés különféle technikái – körmöcske, szalagszövő, karmantyúbaba, szövőkeret kipróbálása)

 

Téli ünnepkör:

  • Karácsonyvárás
    (az adventi időszak jeles napjai, népszokásai, ünnepvárás dalokkal, mesével, ünnepi játékok, karácsonyi kézművesség – csuhéangyalok, képeslapok, mécsestartó előzetes megbeszélés alapján)
  • Farsangoló
    (a karácsonyi ünnepkör zárása, téltemetés, a farsangi időszak hagyományai, álarcok és maszkok készítése vagy kiszebáb öltöztetése, télűző zajkeltő játékok hangszerekkel)

 

Tavaszi ünnepkör:

  • Húsvét
    (tavaszi jeles napok, népszokások, húsvéti kalendárium, tojásfestés – berzselés és viaszolás, népi játékok, ügyességi játékok hímes tojással)

 

Erdőpedagógiai programok, terepi (erdei) kalandok

erdei-iskola.jpgAz erdei iskola jellegű egy vagy többnapos foglalkozásokat iskolaidőben óvodás kortól gimnáziumi osztályokig valamennyi korcsoportnak szervezzük.

A terepi foglalkozások legkedveltebb helyszínei:

  • Soproni-hegyvidék (Ciklámen – tanösvény, Károly-kilátó, Várhely-kilátó, Pedagógus-forrás, Dalos-hegy)
  • Vadregényes Hidegvízvölgy

továbbá előzetes megegyezés alapján bármely választott külső helyszín (pl. Fertő-Hanság Nemzeti Park, környező települések erdős területei)

A foglalkozások témakörei a résztvevő csoportok életkorának, előismereteinek és kéréseinek alapján folyamatosan változnak, bővülnek. A főbb ajánlott témakörök a következők:

  • Mesék az erdőből, az erdő kincsei (Érzelmi kötődés kialakítása az erdőhöz, tévhitek, félelmek eloszlatása, az erdő mesevilágban betöltött szerepe. - óvodások és első osztályosok számára)
  • Az erdő alkotóelemei, állatok, növények (Alapvető ismeretek az erdő, mint életközösség szereplőiről, csoportosításukról, életmódjukról)
  • Ember és erdő kapcsolata (Emberi hatások az erdőben. Közjóléti erdők, parkerdők, védelmi erdők. Közvetlen és közvetett emberi károk az erdő élővilágában)
  • Erdő és vad (Az erdő és vad ökológiai kapcsolatrendszere, a vad által okozott erdőkárok, azok elleni védekezés, vadeltartóképesség)
  • Az erdő élővilága tavasszal, az erdészek tavaszi munkái (Tavaszi növények az erdőben. Csírázás, rügyfakadás folyamata. Az erdei facsemeték ültetése, magvetés az erdőn)
  • Az őszi erdő élővilága, folyamatai, fakitermelés az erdőn (Az erdő felkészülése a télre. Téli álmot alvó állatok, költöző madarak. A lombhullás. A fakitermelés célja, módjai)
  • Az erdő madárvilága (Énekes és ragadozó madarak, táplálkozási, fészkelési szokásaik);
  • Térképismeret, tájékozódás a természetben (Térképek fajtái. Térképolvasás. A térképkészítés eszközei. Tájékozódási módszerek a természetben)
  • Víz, vízpart élővilága (Vízi állatok, halak, kétéltűek. A vizek és vízpartok sajátos életközössége, életmód stratégiák)
  • (főbb fajok, jellemzőik, érdekességek, hiedelmek);
  • Erdőgazdálkodás és természetvédelem (A természetvédelem célja, kialakulása. Erdőgazdálkodás és természetvédelem konfliktusai.)
  • Az erdőgazdálkodás alapvető folyamatai (az erdőfelújítás, telepítés, erdőápolás-nevelés és a fakitermelés eszközeinek, céljainak megismertetése)
  • Vadászat, vadgazdálkodás, vadászati kultúra (A vadgazdálkodás, vadászat szükségessége. A vadgazdálkodás összetevői. A vadászat, mint ősi tevékenység kulturális vonatkozásai)

Mi mindenre nyújt lehetőséget egy erdei iskolai délelőtt?

  • erdei-ovi.jpgismeretszerzés az erdőről „erdőül”
  • mozgásos játék
  • szenzitív megismerés (előtérben az érzékszervek)
  • irodalmi élmények felelevenítése
  • népszokások, hiedelmek növényekhez, állatokhoz kapcsolódóan (népi elnevezések, megfigyelések)
  • matematikai, fizikai ismeretek (mennyiség, felszín, térfogat, sebesség, stb.)
  • vizuális nevelés (színek, árnyalatok, termésképek, erdei   „építmények”, mohamanók, tobozbábok készítése)

 

 

Csapatépítő közös játékok, felnőtt programok